top of page

Infrarood verwarming en Nilan luchtbehandeling

Bijgewerkt op: 30 aug 2023

De grootste onderhoudsloods van België op temperatuur brengen met infraroodverwarming? Het is een relatief onbekend gegeven. Maar dat het wel degelijk een (kosten) efficiënte oplossing kan zijn, blijkt bij de Marinebasis in Zeebrugge. Want de grote loods waar de schepen worden geverfd en onderhouden, wordt sinds enkele maanden op die manier verwarmd. Niet alleen zorgt de infrarood voor een ideale temperatuur om te verven. Ook is het comfort er aanzienlijk op vooruit gegaan. En dat met hetzelfde geïnstalleerd vermogen als er vroeger voorzien was aan straal verwarming en hitteblazers.

Infrarood bij Belgische marine

Op de basis in Zeebrugge worden een groot aantal schepen van de Belgische Marine geverfd en onderhouden. Het gaat om vijf Tripartite mijnenjagers, vier sleepboten, drie ‘Ready Duty Ships’ en het opleiding schip Zenobe Gramme. Jan Dierick van de Basis Zeebrugge: «Elk schip moet gemiddeld om de drie jaar een intensieve onderhoudsbeurt ondergaan. Concreet staan wij met negen militairen en vier burgers in voor het afschuren, verven, herstellen van de romp en dekken met polyester, het onderhoud van de technische installaties, het samenstellen/maken van de dok-treinen en natuurlijk het dokken/ontdokken van de schepen. De tijd dat een schip bij ons is, varieert van een paar weken tot zelfs meer dan een jaar.» De schepen hebben een lengte tot 52 meter. Vandaar dat de Marinebasis over de grootste onderhoudsloods van België beschikt: ze meet 68 x 55 x 35 meter of 130.900m3. Er zijn drie ‘straten’ waardoor er dus plaats is voor telkens drie vaartuigen.

Infrarood verwarming is energiezuinig

Nieuwe noden door andere bestemming

Tot in 2007 werd de loods hoofdzakelijk gebruikt voor nood herstellingen. Hierdoor was het voldoende dat ze ‘vorstvrij’ werd gehouden. Dit gebeurde door middel van enkele hitteblazers en straal verwarming die op een hoogte van 20 meter waren geïnstalleerd. Maar toen de ruimte de bestemming van onderhoudsplaats kreeg, bleek deze verwarming niet meer te voldoen. Jan Dierick: «Opdat de verf zich optimaal zou hechten, is het noodzakelijk dat de te behandelen oppervlakte een temperatuur van (redactie: afhankelijk van het type verf) 8 à 15°C heeft. Bij een gewone conventionele verwarming, waarbij de lucht wordt opgewarmd, heb je daardoor al snel een vrij hoge omgevingstemperatuur nodig. In de koudere periodes konden de straalverwarming en hitteblazers dat niet halen, vooral dan aan de grond. Er was echter nog een bijkomend probleem. We moeten immers geregeld de dakluiken open zetten. Want als we met polyester werken, vormen er zich dampen die uit de ruimte moeten worden verwijderd. Maar dat betekent dat ook de warmte ontsnapt: weggegooid geld dus.».


Infrarood als oplossing

Het werd een lange zoektocht naar een geschikte oplossing. Maar uiteindelijk besloot de Marinebasis om het concept van infraroodverwarming uit te proberen. Majoor d’Avi Thierry Dauge: «Eerst waren we wel wat op onze hoede, want het is een techniek die we niet kenden. In plaats van de lucht, worden immers de oppervlakken verwarmd.»

Infrarood zorgt voor een betere werk omgeving

Na een nauwkeurige berekening van de oppervlakte, de hoogte, ligging en massa van de schepen, alsook de warmteverliezen van het gebouw, stelde de aanbieder een combinatie van 120 infrarood panelen van elk 2,4 KW en negen aanwezigheidsdetectoren voor. Een woordvoerder van de aanbieder melde het volgende: «In concreto werden de afzonderlijke drie straten aan de linker- en rechterkant op een hoogte van van 9 en 17 meter met deze toestellen uitgerust. Bij aanwezigheid van een schip worden de panelen automatisch aangeschakeld aan het begin van de werkdag. En dit voor de lengte van het aanwezige schip dat op dat moment wordt onderhouden. Bijzonder interessant is dat de sensoren de lengte van het schip detecteren en de extra stralers op het einde of begin van de straat enkel in werking stellen als de lengte van het schip dat vereist. Er wordt enkel verwarmd waar er wordt gewerkt, dus bijvoorbeeld niet tegen het plafond, aan de deuren. Majoor d’Avi Thierry Dauge vervolgt: «In de laatste vorstperiode behaalden we ’s ochtends 5 à 10°C en in de namiddag liepen de temperaturen zelfs op tot 15°C.»


In elk geval is het team van de loods heel erg tevreden met de infraroodverwarming. Jan Dierickx: «Het systeem heeft nog een extra groot voordeel dat we niet hadden voorzien: doordat het oppervlakte wordt verwarmd, droogt de verf sneller.» Majoor d’Avi Thierry Dauge ziet verschillende mogelijkheden voor infraroodverwarming, onder meer in loodsen waar vliegtuigen of legerwagens worden onderhouden. «In feite komt elke grote ruimte waar schilder- en onderhoudswerken worden uitgevoerd en/of veel ventilatie nodig is, voor dit systeem in aanmerking.» De aanbieder: «Wanneer infrarood dan ook nog eens met duurzame energie wordt gecombineerd, zijn er nog meer voordelen. Alleen moet er dan wel een voldoende en goede kosten/baten analyse worden gemaakt.

Snellere droging van oppervlakten bij infrarood verwarming

Wat is Infrarood verwarming

De techniek van elektrische infraroodverwarming met lage temperatuur stralers wordt al meer dan vijftien jaar gecommercialiseerd. Maar ondanks het feit dat de gebruikers stuk voor stuk een reductie van 25 à 50 % in hun energieverbruik aangeven (redactie: ten aanzien van convectie verwarming op basis van elektriciteit), is de oplossing nooit echt doorgebroken. Dit heeft te maken met de negatieve connotatie die aan elektrisch verwarmen hangt: er wordt nog altijd van uitgegaan dat het duur en milieuonvriendelijk is (en dat is ook niet helemaal onterecht, want elektriciteit op traditionele wijze maken, kost flink wat primaire grondstoffen).»


«Tevens wordt infraroodstraling met een argwanend oog bekeken: mensen vrezen voor hun gezondheid. En bovendien bleek tot voor kort geen enkele producent in staat te zijn om uit te leggen waarom infraroodverwarming nu eigenlijk zo’n energiereductie oplevert.»


«Na veel gesprekken en onderzoek ontdekten we dat het niet vinden van een antwoord aan onze manier van denken lag. Verwarming associeer je met een technische manier om lucht te verwarmen, terwijl infrarood eigenlijk als ‘bio-respons-systeem’ functioneert. Het zorgt er niet voor dat de lucht op pakweg 21°C wordt gebracht, maar wel dat het lichaam dit zo aanvoelt. En daarvoor hoeft de omgevingstemperatuur helemaal geen 21°C te bedragen.»

«Beste voorbeeld ter illustratie is wanneer je gaat skiën: terwijl het vriest, ervaar je tijdens je rustpauze op een zonnig terras in de sneeuw toch een weldoende warmte. En dat is precies het effect van het infrarood dat de zon produceert. Ons lichaam is immers de perfecte infrarood absorbeerder! Vandaar dat de omgevingstemperatuur maar 16 à 17°C moet bedragen om het via infraroodverwarming toch als 21°C te laten aanvoelen.


Plaatsing is belangrijk

Maar de onderzoekers ontdekten nog meer: in soortgelijke huizen met een quasi identieke verwarming bleken dezelfde infraroodsystemen bij de ene tot 25% energiereductie te leiden, terwijl dat bij de andere tot 70% kon oplopen. «Na onderzoek kwamen we tot de conclusie dat de energie reductie ook van de plaatsing van het apparaat afhangt: het grootste rendement haal je wanneer ze aan het plafond wordt bevestigd. En dat is vrij logisch, want infrarood is eigenlijk licht. Maar ook belangrijk zijn de materialen in de omgeving. De meeste muren, meubels, vloerbedekkingen, tegels absorberen immers de infrarood stralen, waardoor de opgeslagen warmte weer wordt teruggegeven.»

Homogene infrarood warmte

Naar ‘dunne isolatie’?

«En hiermee openen we, naast energie besparing, een andere opportuniteit van infraroodverwarming: ‘Lean Passive’ of de dunne isolatietechniek voor huizen. Want als ook de buitenkant van een gebouw reflecterend wordt gemaakt, blijft de infrarood straling van de zon buiten, waardoor het in de zomer binnen lekker fris blijft. En in de winter wordt de warmte binnen gehouden omdat de binnenin opgewekte infrarood straling wordt weerkaatst en dus niet naar buiten kan glippen. 'Lean Passive' zou dan wel eens de oplossing voor oude gebouwen kunnen betekenen. Want in plaats van grondige renovaties kan een eenvoudig laagje verf volstaan! Ook het zogenaamde revolutionaire 'low-e glas' werkt op deze manier, want ze is met een coating met partikels uitgerust.»


Perfect in combinatie met luchtbehandeling door de Nilan VPM series.

LBK oplossing kantoren
Nilan VPM series tot 45.000 M3/h

93 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page